صفحات وب یک اصل مهم در تولید سایت است. شما در این مقاله درباره تاریخچه طراحی صفحات وب و همینطور درباره انواع صفحات وب خواهید خواند.

مطالب ذکر شده در این مقاله علاوه بر توضیحاتی که در مورد تاریخچه ی وب می دهد،

به شما کمک می کند نسبت به برخی مفاهیمی که ممکن است تا پیش از این تنها تعریفی اجمالی از آن ها در ذهن داشته اید دیدی دقیق تر و فنی تر پیدا کنید .

1- تاریخچه ی طراحی صفحات وب

صفحات وب

وب یا  World Wide Web که در منابع فارسی از ان با عنوان (( تارنمای جهان گستر )) یاد می شود،

یکی از سرویس هایی است که دسترسی به اسناد متصل به هم را در بستر اینترنت امکان پذیر می سازد .

از آن جا که به جز وب، سرویس های دیگری نظیر پست الکترونیک، انتقال فایل و….

هم بر روی اینترنت به منظور دستیابی کاربران به اطلاعات مور نظر ارائه می شود لذا تصور عمومی در مورد یکسان بودن دو مفهوم اینترنت و وب نادرست است .

1-1اینترنت 

در واقع اینترنت سیستمی جهانی از شبکه هایی است که با به کارگیری مجموعه ای از قواعد مشترک که پروتکل نامیده می شو،

د به هم مرتبط شده اند و میلیون ها کاربر را در سرتاسر دنیا به یکدیگر متصل نموده اند .

در یک تعریف خلاصه می توان اینترنت،

را شبکه ای دانست که میلیون ها شبکه ی خصوصی، عمومی،  تجاری و … را با استفاده از زیرساخت های مخابراتی و ارتباطی به یکدیگر وصل نموده،

و حاوی مجموعه ای از منابع اطلاعاتی و ارائه دهنده ی سرویس های متنوع به کاربران است .

در این میان، وب با ارائه ی استانداری جهت تولید صفحات حاوی متن، عکس، صدا و تصویر که توسط ابر پیوند به یکدیگر متصل هستند،

توانسته دسترسی به انبوهی از اطلاعات موجود در اینترنت را به سادگی امکان پذیر سازد .

ماهیت متنی این صفحات باعث شده امکان سازماندهی حجم انبوهی از از اطلاعات و جستجو میان مطالب آن ها فراهم آید و این مسئله از مزیت های مهم وب محسوب می شود .

هم اینک بیش از میلیون ها وب سایت حاوی چندین میلیارد صفحه ی وب بر روی اینترنت وجود دارد که هر لحظه به تعداد آن ها افزوده می شود،

و به همین دلیل می توان وب را مهم ترین و موثرترین سرویس موجود در اینترنت قلمداد کرد .

1-2سابقه وب سایت

سابقه ی ایجاد وب به اوایل دهه ی 1980 میلادی برمی گردد .

در آن مقطع، فیزیکدانی به نام << تیم برنرزلی >>که در موسسه ی تحقیقات هسته ای اروپا کار می کرد،

طرحی را به منظور تبادل نتایج به دست آمده از تحقیقات میان مراکز پژوهشی دنیا مطرح نمود و خود وی سرپرستی اجرای این پروزه را برعهده گرفت .

هدف از اجرای پروژه،

پیدا کردن راهی برای اشتراک گذاری ساده و سریع نتایج تحقیقات دانشمندان بر روی شبکه بود،

به گونه ای که از تجهیزات ارتباطی و نرم افزارهای موجود در آن زمان استفاده نشود .

برنرزلی در نخستین گام برای عملیاتی کردن این پروژه در سال 1990 به همراه یکی دیگر از همکاران خود توانست ،

نخستین صفحه ی وب را که شامل یک پیغام و یک ابر پیوند بود بر روی رایانه ای با نام  Nextcube ایجاد نماید .

این سرویس جدید به سرعت  مورد توجه مراکز دانشگاهی واقع شد و نهایتا در سال 1993 با ایجاد زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری مورد نیاز،

با نام World Wide Web در اختیار عموم کاربران قرار گرفت .

1-3درباره صفحات وب

صفحاتی که در وب قابلیت ذخیره سازی و نمایش دارند غالبا با زبان نشانه گذاری ابر متن یا html تولید می شوند .

این زبان حاوی مجموعه ای از دستورات است که برچسب نام دارند و قالب صفحه را تعیین می نمایند ؛

یعنی دقیقا معلوم می کنند که هر عنصر موجود در صفحه مانند عکس و متن با چه اندازه یا رنگی در کجای صفحه نشان داده شود .

صفحات وب ساخته شده، برای در دسترس بودن از طریق اینترنت باید روی رایانه که << سرور وب >> یا << میزبان >> نامیده می شود ذخیره گردند.

سرورهای وب رایانه هایی با قدرت پردازش بالا هستند که به صورت دائم به اینترنت متصل می باشند ،

و روی آن ها نرم افزارهایی خاص برای برقراری ارتباط با اینترنت، ارائه ی سرویس وب و نیز تامین امنیت اطلاعات نصب شده است .

وب بر اساس مدل سرویس دهنده _ سرویس گیرنده بنا شده است .

یعنی یک درخواست از سرویس گیرنده برای سرویس دهنده ارسال می شود،

سرویس دهنده، درخواست رسیده را پردازش نموده و پاسخ مناسب را برای سرویس گیرنده ارسال می کند .

1-4قواعد ارسال درخواست ها در وب

در سرویس وب برای ارسال درخواست ها و پاسخ ها،

مجموعه ای از قواعد تحت عنوان << قرارداد انتقال ابر متن >> یا به اختصار Http تعریف شده که قوانین انتقال فایل را در وب مشخص می کند .

هنگام فراخوانی یک صفحه ی وب درخواست کاربر در قالب یک درخواست Http  برای سرویس دهنده ارسال می شود،

و در پاسخ به این در خواست یک فایل متنی به زبان Html برای سرویس گیرنده فرستاده می شود .

برای مثال در https://www.magicalweb.ir 

http :

پروتکل برقراری ارتباط را تعیین می کند .

www :

نشان می دهد که کاربر در حال استفاده از سرویس وب است .

magicalweb.ir :

نام دامنه ی سایت است و در واقع نشان می دهد که درخواست باید برای کدام یک از سرویس های وب موجود در اینترنت ارسال شود .

این نشانی در مجموع URL گفته می شود و نشان دهنده محل قرار گیری منبع مورد نظر روی اینترنت است .

هنگامی که یک URL را وارد نوار نشانی مرورگر می کنید،

مرورگر با استفاده از پروتکل http با سرور وب ارتباط برقرار نموده و صفحه ی موردنظر را درخواست می کند .

سرور وب هم در صورت معتبر بودن نشانی صفحه،

آن را در قالب یک فایل متنی در قالب html ارسال می کند .

مرور گر در ادامه ی کار، ساختار دریافت شده را تفسیر نموده و با توجه به برچسب های موجود در آن، متن ها، تصاویر و سایر اجزا صفحه را در محل تعیین شده قرار می دهد،

و رنگ و اندازه ی آن ها متناظر با مشخصات برچسب ها تنظیم می نماید .

بسته به سرعت ارتباط با اینترنت، مدت زمانی طول می کشد تا صفحه به صورت کامل بارگذاری شود ؛

به خصوص زمانی که صفحه حاوی عکس و سایر فایل های چند رسانه ای باشد .

2- مالتی مدیا در وب

صفحات وب - مالتی مدیا در وب

 

نخستین مرورگرهایی که برای مشاهده ی صفحات وب ایجاد شدند تنها قادر بودند متن های ساده را با یک فونت و رنگ خاص نمایش دهند،
اما با توسعه ی وب و پیشرفت صنعت تولید نرم افزارهای کاربردی قابلیت های جدید و جذابی برای گنجایش مالتی مدیا ها در وب ایجاد شد .

منظور از مالتی مدیا که در برخی منابع فارسی با عنوان << چند رسانه ای >> شناخته می شود،

انتقال مفاهیم و موضوعات موردنظر با ترکیب رسانه های گوناگون مانند متن, عکس و انیمیشن و… است .

مالتی مدیا، زمانی به صورت موثر پا به دنیای فناوری اطلاعات گذاشت که سیستم عامل ویندوز،

با امکانات پخش صدا و نمایش فیلم عرضه گردید و به تبع آن، قالب های دیجیتال کم کم عرصه را برای ابزار های آنالوگ تعیین نمودند .

مالتی مدیا در وب کاربرد های وسیعی از جمله موارد زیر دارند :

1- اموزش

2- سرگرمی

3- اطلاع رسانی

3- آشنایی با مرورگر های وب

صفحات وب - مرورگر های وب

همگام با توسعه ی وب و استفاده ی گسترده ی کابران از امکانات و قابلیت های این سرویس اینترنتی،

رقابت شرکت های نرم افزاری بر سر تولید محصولات جدید و جلب نظر مشتریان باعث تولید مرورگرهای متنوعی گردید .

اگر از مرورگر ساخته شده توسط ابداع کنندگان وب صرف نظر کنیم،

نخستین گام جدی برای تولید مرورگرهایی که از همه ی قابلیت های وب پشتیبانی کنند به سال 1993 میلادی و تولید مرورگر Mosaic برمی گردد .

از آن هنگام رقابت برای ایجاد مرورگرهای پیشرفته تر تا سال 2000 میان دو رقیب سرسخت ادامه داشت

و در این زمان بود که کم کم پای مرورگر های جدید به این عرصه باز شد و هر یک با ارائه ی قابلیت های جدید و بهبود سرعت و امنیت نرم افزار خود توانستند بخشی از بازار را به دست بگیرند .

امروزه مرورگر ها براساس چهار شاخص مورد ارزیابی قرار می گیرند اما نهایتا تعداد کاربران استفاده کننده از مرورگر است که برتری آن را در بازار تعیین می نمایند .

این چهار شاخص عبارت اند از :

1- کارایی در نمایش سریع و صحیح صفحات وب

2- حفظ امنیت و حریم شخصی کاربران در کار با اینترنت

3- کاربری ساده و داشتن محیط جذاب

4- داشتن راهنما و خدکات پشتیبانی قوی

در یک جمع بندی کلی می توان مرورگرهای زیر را به عنوان پراستفاده ترین ابزار های موجود برای گشت و گذار در وب برشمرد :

1- Internet Explorer

2- FirFox

3- GoogleGhrom

4- Opera

5- Safari

4- آشنایی با موتورهای جستجو

صفحات وب - موتور های جستجو

وب را می توان منبع بزرگی از اطلاعات دانست که برای اکثر پرسش های کاربران پاسخ های قابل قبولی در خود جای داده است .

افراد گوناگون برای دریافت پاسخ پرسش های خود راهی بهتر و سریع تر از مراجعه به اینترنت سراغ ندارند .

اما سوال اصلی این است که برای رسیدن به اطلاعات مورد نظر باید به کدام وب سایت مراجعه نمود تا از میان انبوه اطلاعات موجود در اینترنت به صفحه ی مطلوب رسید ؟!

اگر برای حل این معضل راه حل مناسبی ابداع نشده بود، استفاده ی عمومی از وب تا این حد گسترش پیدا نمی کرد .

تا مدت ها، کار دسته بندی صفحات وب به صورت دستی و بدون استفاده از نرم افزار خاصی انجام می شد

تا این که کم کم ایده ی تولید موتوهای جستجو میان برنامه نویسان شکل گرفت و از سال 1993 به تدریج نرم افزارهایی برای جستجو در محتوای صفحات وب تولید شد .

در همین زمان بود که مفهومی به نام Web Robot پا به دنیای فناوری اطلاعات گذاشت .

تا اوایل سال 2000 موتورهای جستجوی متعددی توسط شرکت های مختلف در اختیار کاربران وب قرار گرفت،

که تعدادی از آن ها مانند Ask.com و Lycos.com هم چنان مورد استفاده قرار می گیرند.

اما باید جدی ترین تلاش ها در این زمینه را مربوط به موتور های جستجوی گوگل و یاهو و نیز موتور جستجوی شرکت مایکروسافت دانست که به عنوان MSN شروع به کار کرد و همین اینک به Bing تغییر نام داده است .

اجزای تشکیل دهنده ی یک موتور جستجو :

1- Robot یا Spider

2- Crawler

3- Indexer

4- Database

5- Ranker

نکته ی قابل توجه در ارتباط میان طراحی صفحات وب و کار موتورهای جستجو این است،

که هر قدر طراحی وب سایت با استانداردهای وضع شده توسط سازمان هایی که وظیفه ی هماهنگ سازی قواعد کار در محیط اینترنت را بر عهده دارند بیشتر باشد،

هنگامی که کاربران، کلیدواژه های به کار رفته در محتوای وب سایت را از طریق موتورهای جستجو بررسی می کنند،

نام سایت در رتبه ی بالاتری قرار می گیرد و طبیعتا مراجعه به آن بیشتر خواهد شد .

بهینه سازی وب سایت برای شناسایی توسط موتورهای جستجو که به اختصار SEO نام دارد یکی از مهارت هایی است که طراحان وب باید بر آن مسلط باشند .

5- طراحی صفحات وب

 

صفحات وب

طراحی صفحات وب مهارتی است که جنبه های نظری، فنی و هنری فراوانی دارد .

در جنبه های نظری این مهارت،

روش شناسی طراحی وب سایت مورد بررسی قرار می گیرد که نتیجه ی آن رسیدن به بهترین روش برای برقراری ارتباط با مخاطب،
و انتقال پیام، پاسخگویی به نیازهای کاربران و جلب رضایت آن هاست .

جنبه های فنی طراحی سایت بر شیوه ی پیاده سازی وب سایت و فن آوری به کار گرفته شده در آن تمرکز دارد تا وب سایت با سرعت مناسب و کارایی قابل قبول پیاده سازی شود و از امنیت کافی هم برخوردار باشد .

در جنبه های هنری هم ملزومات ایجاد یک سایت با جذابیت های بصری بالا و زیبایی ظاهری مورد بحث قرار می گیرد .

1-5 اصول طراحی اولیه ی صفحات وب

طراحی صفحات وب را می توان فرایندی دانست که در ان خلاقیت و مهارت فنی نقش عمده ای ایفا می کند .

خلاقیت از دو جنبه ی ارائه ی سرویس های ابداعی در وب سایت و نیز نوآوری در طراحی قالب و نحوه ی پیمایش صفحات قابل بررسی است،
و همین گستردگی باعث شده تا نتوان دستورالعمل جامعی در خصوص اصول طراحی وب سایت تدوین نمود .

به بیان خلاصه تر طراحی وب سایت جزو موضوعاتی است که سلیقه ی کاربران و طراحان کاملا بر آن تاثیرگذار است و به دلیل تنوع سلیقه های موجود،

تاکید بر استاندارد و روشی مشخص در این زمینه چندان کارآمدی ندارد .

با این وجود می توان نکاتی را که اغلب متخصصین این فن و نیز کاربران معمولی یا حرفه ای اینترنت بر روی آن ها اتفاق نظر دارند به عنوان اصول طراحی اولیه ی وب سایت برشمرد .

این نکات به طراحی، مخاطب محوری، ساختار اطلاعات، محتوا و پشتیبانی قابل دسته بندی هستند .

1-5-1طراحی : 

1- وب سایت باید به گونه ای طراحی شود که در مرورگرهای مطرح دنیا به صورت کامل و صحیح نمایش داده شود.

2- چنان چه وب سایت برای کاربران فارسی زبان ایجاد شده است، متون فارسی در همه ی سیستم عامل ها با هر نوع تنظیم زبان قابل خواندن باشد .

3- در صورت چندزبانه بودن وب سایت، روش واضح و سریعی برای انتقال به صفحات دارای زبان مورد نظر پیش بینی شود .

4- طراحی گرافیکی صفحات و رنگ بندی آن ها، منطبق بر اصول و قواعد دانش گرافیک باشد .

5– طراحی وب سایت و به خصوص صفحه ی اول آن دارای جذابیت باشد،

تا کاربرانی را که به صورت اتفاقی از وب سایت بازدید می کنند به خود جلب کند .

6- وضوح تصویر صفحات وب به گونه ای انتخاب شود که متناسب با تنظیمات اغلب کاربران باشد،

و ترجیحا بهترین وضوح برای نمایش صفحات در انتهای صفحه ی اول قید گردد.

7- برای افزایش جذابیت وب سایت، از تصاویر، صداها و انیمیشن های گیرا استفاده کنید .

8- تصاویر و شکل های استفاده شده در صفحات از وضوح و ترکیب رنگ مناسب برخوردار باشند .

9- امکان صرف نظر کردن از نمایش فایل های چند رسانه ای وجود داشته باشد,

10- رنگ نوشته ها، رنگ و قالب صفحه، تصاویر و سایر اجزای صفحه با یکدیگر هماهنگی داشته باشند و متناسب با زمینه ی فعالیت،

اهداف کلی وب سایت و طیف مخاطبان آن باشد .

1-5-2مخاطب محوری :

1- هدف از ایجاد وب سایت کاملا مشخص باشد و این هدف به صورت کامل در محتوا و مطالب موجود در وب سایت لحاظ گردد .

2- مطالب وب سایت متناسب با زمینه های فعالیت و معلومات و نیاز های عامه ی مخاطبان باشد .

3- از به کارگیری حجم انبوهی از تبلیغات به ویزه تبلیغات تصویری و متحرک که باعث دلزدگی مخاطب و تحت الشعاع قرار گرفتن نقش مخاطب می گردد پرهیز شود .

4- امکانی برای ارسال نظرات، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد محتوای کلی وب سایت یا موضوعی خاص در نظر گرفته شود .

5- نظرات ارسال شده ی کاربران برای هر یک از مطالب، پس از بررسی محتوای آن ها در صفحه ی مربوط به آن مطلب نشان داده شود .

6- در صورت بروز خطا در بارگذاری وب سایت یا نمایش صفحات، پیغام های مناسبی به کاربر داده شود .

1-5-3ساختار اطلاعات :

1- از آن جا که ممکن است برخی کاربران از طریق پیوند های موجود در سایر وب سایت ها یا موتور های جستجو به صفحه ای غیر از صفحه ی اول مراجعه کنند،

لذا در همه ی صفحات پیوندی برای رجوع به صفحه ی اصلی وب سایت وجود داشته باشد .

2- برای صفحاتی که حاوی مطالب طولانی یا دسته بندی شده هستند،

تیتر مطالب در ابتدای صفحه قرار گیرد تا کاربر با کلیک روی آن ها به سراغ مطلب مورد نظر برود .

هم چنین برای برگشت به این دسته بندی، در انتهای هر بخش پیوند برگشت به ابتدای صفحه قرار داده شود .

3- امکان جستجوی آسان در مطالب وب سایت به ویژه بخش بایگانی وجود داشته باشد .

4- منوی اصلی وب سایت از همه ی صفحات قابل دسترسی باشد .

1-5-4محتوا :

1- هدف از راه اندازی وب سایت و مطالبی که ارائه می کند مشخص باشد و حتی الامکان به صورت توضیحی کوتاه در صفحه ی اول درج شود .

2- محتوای موجود در وب سایت جدید باشد و در بازه ی زمانی مناسب. به روز رسانی گردد .

3- زمان و تاریخ به روز رسانی وب سایت و درج هر یک از مطالب قید شود .

4- بین میزان استفاده از قالب های گوناگون ارائه ی محتوا، به ویژه متن و تصویر، تناسب برقرار باشد .

1-5-5پشتیبانی :

1- نام و دامنه ی مناسب و حتی الامکان کوتاهی برای وب سایت انتخاب شود و با محتوای سایت تناسب داشته باشد .

2- وب سایت ها به موتور های جستجوی مطرح معرفی شود تا کاربران از طریق جستجو بتوانند به صفحات ان دست پیدا کنند .

3- فضای در نظر گرفته شده برای وب سایت و نیز سرعت تبادلات در حد قابل قبولی باشد .

4- حتی الامکان حجم صفحات پایین باشد تا کاربرانی که با خطوط کم سرعت مشغول گشت و گذار در اینترنت هستند هم بتوانند صفحات وب سایت را مرور کنند .

5- در صورت ذخیره سازی اطلاعات شخصی کاربران در وب سایت، تمهیدات امنیتی کافی برای حفاظت از آن ها در نظر گرفته شود .

6- به صورت منظم از محتوای وب سایت نسخه ی پشتیبان تهیه و در محل امنی نگهداری شود .

7- آزمون های فنی مورد نیاز برای بررسی صحت ارتباطات میان صفحات و معتبر بودن پیوند ها انجام گیرد .

6- آشنایی با صفحات ایستا و پویا 

صفحات وب هم می توانند ایستا باشند و هم پویا.

در ادامه با صفحات پویا و ایستا اشنا می شوید.

1-6 وب سایت های ایستا یا استاتیک

وب سایت های ایستا یا استاتیک به آن دسته از وب سایت هایی گفته می شود که میزان تغییر اطلاعات در آن ها پایین است،
و به همین دلیل ساخت آن ها با استفاده از چند صفحه وب و با فرمت htm و قرار دادن این صفحات بر روی سرور وب انجام می گیرد .

در این نوع وب سایت ها، صفحاتی که کاربر مشاهده می کند به صورت مستقیم توسط طراح وب ایجاد شده است،

و تغییر محتوای صفحات فقط توسط طراح امکان پذیر است .

2-6 وب سایت های پویا یا داینامیک

وب سایت های پویا یا دینامیک که گاهی برنامه های کاربردی وب هم نامیده می شوند ساختار پیشرفته تر و منعطف تری دارند .

در این وب سایت ها که عموما توسط گروهی متشکل از طراحان و برنامه نویسان تولید می شوند،

برای ورود اطلاعات جدید، مدیریت اطلاعات قبلی و نیز ایجاد تغییرات در تعداد و شکل ظاهری صفحات امکانات مجزایی در نظر گرفته می شود .

در وب سایت هایی که محتوای پویایی دارند اطلاعات نه در صفحات مجزا بلکه در پایگاه داده ذخیره می شوند،

و برای بازیابی و نمایش این اطلاعات باید کد هایی به یک زبان برنامه نویسی تحت وب مانند PHP , NET , JSP , … نوشته شود .

7- فرمت های صوتی و تصویری در وب

هم زمان با ساخت نخستین صفحات وب، ایده ی اضافه کردن فایل های چندرسانه ای مانند تصاویر و صداها به وب سایت ها شکل گرفت،

چرا که پایه گذاران وب مطمئن بودند که شرط موفقیت این سرویس جدید اینترنتی وجود جذابیت برای کاربران عادی است .

وجود قابلیت های چند رسانه ای در صفحات وب،

علاوه بر این که باعث جلب نظر مخاطبین و افزایش تعداد بازدیدکنندگان می شود،

به مدیران وب سایت کمک می کند محتوای موردنظر را به ساده ترین شکل ممکن به کاربران انتقال دهند .

با وجود این همه مزیت، در استفاده از تصاویر و صداها درون وب سایت باید جانب احتیاط را نیز رعایت کرد،

چرا که بارگذاری آن ها به دلیل بالا بودن حجم اطلاعات زمان بر است .

1-7 فرمت های صوتی در وب 

صفحات وب - فرمت های صوتی وب

استفاده از فایل های صوتی در صفحات وب غالبا با دو هدف زیر صورت می گیرد :

اول ؛ افزایش جذابیت در وب سایت با اضافه کردن یک فایل صوتی مانند یک قطعه موسیقی به صفحات .

دوم ؛ ایجاد امکان پخش یک فایل صوتی در صفحه ی وب برای اطلاع رسانی به مخاطبین مانند پخش زنده ی شبکه های رادیویی .

در هر دو مورد فوق، تنها امکان استفاده از فرمت هایی خاص وجود دارد ؛

فرمت هایی که ضمن حفظ کیفیت پخش صدا،

حجم فایل را تا حد امکان پایین بیاورند تا بارگذاری صفحه یا آماده شدن قطعه ی صوتی برای پخش به زمان زیادی نیاز نداشته باشد .

فرمت های صوتی شناخته شده :

1- wav.

2- mp3.

3- wma.

4-mid.

5- ra و ram.

6- au.

7- aif.

2-7 فرمت های تصویری در وب

صفحات وب - فرمت های تصویری در وب

امروزه بخش قابل توجهی از محتوای صفحات وب را تصاویر تشکیل می دهند و عمدهی کاربرد آن ها اطلاع رسانی، تبلیغات، طراحی و زیبا سازی صفحات است .

خوشبختانه نمایش تصاویر در صفحات وب،

پیچیدگی های بخش صدا را ندارد و چنان چه از فرمت های شناخته شده استفاده کنید تصاویر به راحتی در معرض دید کاربران قرار می گیرد .

فرمت های تصویری شناخته شده :

1- GIF

2- JPG

ما در این مقاله اطلاعات مختصری از دنیای وب را در اختیار شما قرار دادیم،

تا به کمک آن به مفهوم دقیق تری از وب سایت دست پیدا کنید و دانسته های خود را گسترش دهید .

امید است که با این اطلاعات زمینه ی ورودتان به دنیای وب آماده شود .

برای پرسیدن هرگونه سوال می توانید در قسمت تماس با ما سوال خود را مطرح کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست