هر آن چه که باید درباره ی برند و برندینگ بدانید

احتمالا به عنوان کسی که دارای کسب و کار است اطلاعات دقیقی در رابطه با کسب و کار خود دارید، اما بعید نیست که نتوانید در مورد برند و برندینگ توضیحات دقیقی را ارائه دهید . البته امکان آن زیاد است که بارها و بارها این کلمات را شنیده باشید و یک تصویر کلی در ذهنتان شکل گرفته باشد ؛ اما ما می خواهیم در این مقاله توضیحات دقیقی را درباره ی  برند و برندینگ بیان کنیم ؛ پس با ما همراه باشید .

برند چیست؟

 

برند سازی و برندینگ

 

از آن جا که به واسطه ی رقابت در بازار، انتخاب های نامحدود خلق می شود، سازمان ها (شرکت ها) راه هایی را برای ، برقراری ارتباط عاطفی با مشتریان، غیر قابل جایگزین (منحصربه فردشدن)، ایجاد روابط مادام العمر جستجو می کنند یک برند قدرتمند در تنگنای ازدحام بازار دوام می آورد . مردم عاشق برند می شوند و به آن اعتماد می کنند و به برتری آن ایمان پیدا می کنند .

برندها سه کارکرد اساسی دارند

1- جهت دهی 

برندها به مصرف کنندگان کمک می کنند تا از میان گزینه های بی شمار در دسترس انتخاب کنند .

2- اطمینان مجدد 

برندها کیفیت حقیقی محصول یا خدمت را مخابره می کنند .

3- درگیری 

برندها تصورات، زبان ها و تداعی های مشخص را به کار می گیرند تا مشتریان را به تمایز تشویق کنند .

ویژگی های یک برند موفق چیست؟

این روزها برند در بازارهای جهانی به یکی از بازیگران موفق و اصلی در کسب و کار بدل شده است و هر کمپانی که بتواند برند مقتدری در بازار داشته باشد، گوی سبقت خواهد بود . وقتی موضوع برند و برندسازی مطرح می شود،

یکی از سوالات اساسی این است که شرکت ها در هنگام ایجاد یک برند نیرومند و پیروز، چه نکاتی را باید در نظر داشته باشند ؟!

پاسخ از محمد رضا سعادت عضو هیات علمی موسسه ی مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت :

گام اول

نخستین چیزی که در ایجاد یک برند موفق باید در نظر گرفته شود ایجاد تفاوت و تمایز است . بهترین راهبرد برای ایجاد یک برند نیرومند، ایجاد درکی از مفهوم تفاوت است . بزرگترین گام در فرایند تبدیل شدن به یک برند مشهور و نه صرفا یک نام مشهور، آن است که برند متفاوت دیده شود و بهتر از رقبا باشد .

گام دوم 

دوم این که سهم خود را مطالبه کنید و مدعی آن باشید . روابط نیرومند مشتریان، برندهای نیرومند را تقویت می کند ولی شرکت ها هم چنان مایل به تمرکز بر کسب سهمی از جیب مشتری هستند تا کسب سهمی از قلب و احساس مشتری . این فلسفه ممکن است موجب فروش در کوتاه مدت شود ولی موجب ایجاد روابط بلند مدت نخواهد شد . دستیابی به سهمی از قلب و احساس مشتریان از طریق راضی کردن آن ها نه فقط موجب ایجاد مشتریان وفادار خواهد شد بلکه این مشتریان خشنود را به یک نیروی فروش کارآمد برای شرکت تبدیل خواهد کرد.

گام سوم 

سوم این که کاریزمای برند ایجاد کنید . وجود احساسات موجب فروش می شود و شرکت ها همواره باید تلاش کنند که رابطه ی احساسی را میان برند، یا برندهای خود و مصرف کنندگان ایجاد کنند . بهترین راه برای اطمینان از این که احساسات به برند و ایجاد روابط با مصرف کنندگان تبدیل شود ایجاد شخصیت برندی نیرومند است . به عبارت دیگر استفاده از ارزش هایی که مصرف کنندگان دوست دارند و می توانند با آن ها ارتباط برقرار کنند .

گام چهارم

چهارم این که فرهنگ برند، ایجاد کنید . آموزش کارکنان نقش بسیار مهمی در موفقیت برند دارد. تک تک کارکنان شرکت باید آموزش داده شوند تا هم ارزش برند، را بدانند و هم در کارهای روزانه شان در مسیر ایجاد برند از آن استفاده کنند .

گام پنجم

پنجم این که دست به استقرار سیستم مدیریت برند بزنید . همه ی نقاط تماس با مصرف کنندگان باید مورد توجه و مراقبت ویژه باشد تا اطمینان حاصل شود که کل تجربه های افراد در زمینه ی برند همخوان و هماهنگ است . این مسئله شامل تغییردادن راهبرد، سیستم، فناوری های به روز، خدمات، کالاها و حتی مکان های فیزیکی است تا بتوان تجربه های خریداران را مهندسی کرد .

مصرف کنندگان خواهان محصولات، خدمات و فناوری های جدید هستند ولی ثابت نگه داشتن نام برند و ارزش های آن موجب افزایش اطمینان دوباره و اعتماد بیش از پیش می شود.

گام اخر

آخرین موردی که لازمه ی ایجاد برند موفق است این است که شرکت ها باید با برندسازی به عنوان یک سرمایه گذاری برخورد کنند نه به عنوان یک هزینه . اشتیاق به سرمایه گذاری در زمینه ی برند در آسیا و کشورهای در حال توسعه ضعیف است . زمان آن فرارسیده است که به برند به عنوان یک دارایی راهبردی که می توان ارزش های متعدد و بیشتری نسبت به دارایی های مشهود داشته باشد نگریسته شود .

با این 10 اشتباه برندتان، برند نمی شود

1- هرگز کپی نکنید .

2- بزگ نمایی نکنید .

3- عجله نداشته باشید .

4- بی مهابا تبلیغ نکنید .

5- شعار های بیهوده نسازید .

6- آن چه را که دارید یک جا رو نکنید .

7- از نگرش های رفع تکلیفی خودداری کنید .

8- از تغییرات ناگهانی بپرهیزید .

9- براساس قیمت پایین رقابت نکنید .

10- نظارتتان را بر هیچ حوزه ای قطع نکنید .

برندینگ چیست؟ 

برند سازی و برندینگ

 

برندینگ فرایندی است مدون برای ایجاد آگاهی و افزایش وفاداری مشتری . این فرایند نیازمند فرمانی از بالا دست و آمادگی برای سرمایه گذاری در آینده است . برندینگ استفاده از فرصت برای بیان صریح مطلب است که چرا افراد در میان برندهای موجود یک برند را انتخاب کنند . برخی دلایل اتکای شرکت ها به برندینگ عبارت اند از ؛ تمایل به رهبری بازار، پیشی گرفتن در رقابت، تامین بهترین ابزار برای تسهیل دسترسی کارکنان به مشتریان .

مهم ترین نوع برندینگ 

امروزه مهم ترین و متفاوت ترین نوع برندینگ، برندینگ دیجیتال است .

برندینگ دیجیتال دربردارنده ی وب، رسانه های اجتماعی، بهینه سازی موتور جستجو و پیش برد تجارت بر روی وب می باشد . می توان گفت به دلیل تاثیر مهمی که این نوع برند سازی بر فروش و معرفی کسب و کار دارد به نظر می رسد که برای هر کسب و کاری لازم و ضروری است .

 باید های برندینگ 

1- باور داشته باشید که در دنیایی برند شده (مارک دار) زندگی می کنید .

2- از هر فرصتی برای قراردادن محصول و شرکتتان در ذهن مشتریان استفاده کنید .

3- ایده ی قدرتمندی از برند را دائما مخابره کنید .

4- فراتر از بیان یک مزیت رقابتی حرکت کنید و مزیت رقابتی خود را نشان دهید .

5- مشتریان را درک کنید . ادراک، الویت ها، رویاها، ارزش ها و سبک زندگی آن ها را بسازید .

6- نقاط ارتباط را شناسایی کنید . نقاطی که در آن مشتری با محصول یا خدمات اتصال پیدا می کند .

ما سعی داشتیم در این مقاله شما را با مفهوم برند و برندینگ آشنا کنیم و به شما این آگاهی را بدهیم که برند و برندینگ جز مهم ترین مولفه های کسب و کار محسوب می شود .

شما می توانید برای ارتباط بیشتر با ما در بخش تماس با ما با مشاوران و کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

اگر می خواهید درباره برند بیشتر بدانید اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست